Tacomys och KBT

Hej! Igår hade vi först PBL i små grupper där patientfallen handlade om bröstsmärtor. Efter lunch hade vi föreläsning om hur man lyssnar på hjärtat och känner igen olika blåsljud. Därefter hade vi hjärt- och lungstatus på varandra och det var kul! Efter skolan åkte jag till Stockholms Universitet där jag träffade en psykologstudent och hade mitt första KBT-samtal (kognitiv beteendeterapi) för att försöka bli av med min spindelfobi. Det var intressant och jag fick berätta om senaste upplevelserna, berätta om de värsta sorterna mm.. fick även en ”läxa” att fylla i massor av papper tills nästa gång, nästa möte blir på torsdag!

På kvällen pluggade jag lite och mötte upp Adina som kom och lämnade några växter som jag ska ta hand om i några veckor när hennes lägenhet byggs om.

Idag hade vi föreläsning om journalskrivning och efter lunch hade vi några timmar på oss att öva ett helt status på varandra (kontrollera allmäntillstånd, lymfkörtlar, sköldkörteln, hjärta, lungor, buk, perifera pulsar och nervstatus). På torsdag ska vi ha vår första egna patient och då ska vi kontroller allt detta + ta anamnes och skriva journal.

Tog en promenad till vattnet precis nedanför sjukhuset på lunchen. Det är så mysigt och fint där!

Efter skolan åkte jag, Adina och Lovisa hem till Lovisa i västra skogen och lagade tacos och pluggade sedan till ekg-tentan nästa vecka, så mysigt!

Nu ska jag sova, god natt!

Lämna en kommentar