Mikroskoperingsprov och lövbiff

Hej! Igår hade jag muntligt prov på morgonen vilket jag höll på att missa då det var fel på tunnelbanan. Men efter en springtur från Sankt Eriksplan till Karolinska sjukhuset så kom jag fram i tid till slut.. 

Provet gick bra som tur var. Jag fick två preparat att identifiera: 

en bild på en livmoder med endometrios. Det ska bara finnas körtlar i innersta lagret men på den här bilden är det även körtlar och speciell vävnad i muskellagret utanför. Man skulle även kunna symtom och annat om sjukdomen.

Det andra preparatet var:

Fibroadenom – som är en godartad tumör i bröstet där bindväv har börjat växa och trycker ihop körtelgångarna. Vanligt hos yngre kvinnor!

Gjorde några matlådor igår med lövbiffgryta och kanterell-créme bonjour, mums! 

Nu är jag hos Linnéa och pluggar inför tentan! 

Lämna en kommentar