Anatomi och finbesök 

Hej! Igår hade vi först föreläsningar gyn och därefter om skelett- och mjukdelssjukdomar. 

Röntgenbild underifrån i buken där det stora svarta är en stor tumör i fettvävnaden!
Svaret var sjukdomen osteogenisis imperfekta, vilket innebär fel på kroppens kollagen -> mjukt skelett
Brist på vitamin D -> minskat kalciumupptag från tarmen och njuren. Kroppen tror då att det är kalciumbrist och börjar bryta ner skelettet för att frisätts mer kalcium -> böjliga ben

Idag hade jag mitt första pass som anatomitutor. Började kl 8 och höll på fram till 14 så det blev en lång dag med 3 olika studentgrupper. De arbetade framförallt på armarna och sedan blev det repetition av allt som de kommer ha på sitt preparatförhör. Istället för att ha flera korta pass så har jag ett långt imorgon med och sen är det slut på det för den här terminen! 


På kvällen träffade jag mamma och Fredrik som är här över helgen, och åt middag på grekiska Esperia på söder, jättegott och mysigt! 


Nu är det sovdags och jag hoppas på bättre sömn än förra natten, god natt! 

Lämna en kommentar