Obduktion och handledardag

Hej! Ska uppdatera lite om vad jag har haft för mig i veckan. I helgen var jag i Gbg och hade det jättebra som vanligt. Var ute och träffade massa vänner som jag inte har sett på länge så det var roligt. I måndags och tisdags hade vi föreläsningar om hjärt-kärlsjukdomar och på tisdag morgon var jag även med på en obduktion vilket är obligatoriskt på den här kursen. Det var på Karolinska sjukhuset och tog ca 2,5 h. Det var väldigt intressant då personen hade flera patologier som bråck i magsäcken, gallstenar, njurstenar och lunginflammation. På eftermiddagen var det introduktion på skolan för anatomitutorerna. Vi gick igenom schemaläggning, uppgifter, lön mm. Igår satt jag och Linnéa och pluggade hela dagen och på eftermiddagen var det introduktion igen men då i dissektionssalen där vi gick igenom vart allt material låg, hur man ska göra om någon student mår dåligt osv. På kvällen tvättade jag och pluggade lite. 
Idag har vi haft mentorsdag då jag och min grupp träffade vår mentor och gick igenom våra bra sidor och ”förbättringssidor” och även gjorde lite minnesövningar. Nu ska jag strax fortsätta plugga om hjärtsjukdomar, hej då! 

Amanda, jag och Alice

På Järntorget
Utbuktning på artär pga försvagad kärlvägg
Kan ske vid rökning, inte så trevligt..

Lämna en kommentar